Köp inga julklappar

Förresten! Hur ska man förklara begreppet "vinterbild" för högstadieelever på en skola i Malmö där 70% är invandrare? Jag som är bildlärare tänkte först att eleverna skulle måla ett julmotiv men så fick jag tänka om. Det kanske är diskriminerande för de som inte firar jul. Så jag sa vinterbild istället. De förknippade ändå det med jul och målade tomtar. Så andra lektionen gav jag förslag på saker de kunde måla. Ett vinterlandskap, snötäckta granar och en röd stuga, skidåkare, pulkabackar, snögubbar, snölyktor, ja det är min bild av vinter, det var så mina vintrar såg ut som barn. Men dessa barn? Gud vet vad de har för bakgrund. Har de nånsin varit utanför Malmö stad? Nu hänger de vid tobaksaffären i hörnet, någon i klassen blir anfallen av en pitbull, någon i klassen har en eldsvåda hemma i sitt rum som han delar med sina bröder, december är tio grader varm, betongen tornar upp i bagrunden och asfalten omringar dem.

Och människor stressar runt på stan på jakt efter den perfekta julklappen efter den andra, och andra bara klagar. Nej jag ska sluta klaga. Men allvarligt! Bojkotta julklapparna!


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits